... خُسر ...

کیبورد فرسایی های آبجی خانوم

... خُسر ...

کیبورد فرسایی های آبجی خانوم

... خُسر ...

پرسیدم کجا بودی؟
گفت رفته بودم پیش حاج آقا
من گمان کردم کسی از آقایان را دیده و مشغول بازی و صحبت شده
پرسیدم خب حاج آقا چی می‌گفت؟
گفت: «من دیدم حاج آقا یک کلاهی روی سرش دارد، به او گفتم این کلاه را مادرت برایت درست کرده؟ او هم گفت: بله، گفتم کلاهت را می‌دهی به من؟ گفت: این مال خودم است، لازمش دارم. برای تو یکی دیگر میخرم. من هم گفتم پس اگر میخواهی برای من بخری، صورتی اش را بخر...»
آنجا به این حرف‌های نهال خندیدم
وقتی برگشتیم خانه دوستانم تماس گرفتند و گفتند عکس های نهال در اینترنت منتشر شده که دارد با مقام معظم رهبری صحبت می‌کند و ایشان هم می‌خندند.
آنجا تازه فهمیدم که ماجرای کلاه صورتی جزئیات گفتگوی نهال با ایشان است.
عکس آقا را به نهال نشان دادم و گفتم از این حاج آقا کلاه صورتی خواستی؟ که تایید کرد و دوباره همان ماجرا را برایم تعریف کرد.

*

"اگر مجنون ...
... دل شوریده ای داشت

دل لیلی ...
... از او شوریده تـر بـــی"

تصویر: l1l.ir/751
متن: l1l.ir/7d7

آخرین نظرات
  • ۱۵ آبان ۰۰، ۱۳:۱۵ - دچارِ فیش‌نگار
    :)
  • ۱۵ آبان ۰۰، ۰۹:۲۵ - وخدایی که دراین نزدیکیست ..!
    عجب
پیوندهای روزانه

نفت ، 148 دلار ، 30 دلار ، 10 دلار و ...

شنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۴، ۰۱:۰۶ ب.ظ

قیمت نفت

1 -

دروغ بزرگ امپراطوری رسانه ای دولت

هفته نامه صدا ارگان حزب کارگزاران در جدید ترین شماره خود تلاش کرده تا درامدهای نفتی دولت نهم و دهم را با قیمت نفت بشکه ای ۱۴۸ دلار و درامدهای نفتی دولت یازدهم را با قیمت نفت بشکه ای ۳۰ دلار نمایش دهد.

در مورد این دروغ بزرگ دو نکته قابل ذکر است:

اولا در کل دوران دولت نهم و دهم تنها و تاکید میکنم تنها یک روز قیمت نفت سبد اوپک به ۱۴۰ دلار رسید و در همان روز هم ایران هیچ محموله ای صادر نکرد. متوسط قیمت صادرات نفت ایران در کل دوران دولت نهم و دهم ۶۵ دلار بوده است. این در حالی است که دولت یازدهم از ابتدای فعالیت خود تا کنون نفت را با قیمت متوسط ۷۰ دلار صادر کرده است.

دوما دروغ پردازان حامی دولت این حقیقت را مخفی می دارند و نمیگویند که دولت های نهم و دهم درامدهای نفتی را بطور متوسط با دلار ۱۰۰۰ تومانی تبدیل به ریال کردند حال انکه دولت یازدهم دلارهای نفتی خود را با دلار ۳۰۰۰ تومانی تبدیل به ریال میکند. بنابراین در بودجه های سنواتی از دولت دهم به دولت یازدهم، هر دلار نفتی تا سه برابر ریال بیشتر به جیب دولت حسن روحانی ریخته است تا درامد ریالی دولت حسن روحانی که در همین ۲۸ ماه به خزانه واریز شده، ۱.۵ برابر کل درامد ریالی خزانه دولت دهم باشد.

دکتر عبدالرضا داوری

https://telegram.me/dr_davari


2 -

رابطه مستقیم تفکر همگرا با آمریکا و کاهش قیمت نفت

افتخار به نفت 30 دلاری!

این روزها انگار دولت روحانی ترجیح می‌دهد به جای تحقق وعده‌هایش که هر روز روی هم انباشته می‌شود به استراتژی «فرار به جلو» پناه ببرد و از مدیریتش در شرایط غیرعادی و فوق‌العاده دفاع کند.

فارغ از آنکه آیا ایران تنها در دولت روحانی در شرایط فوق‌العاده بوده یا تحریم‌ها از سال 1358 بر ایران تحمیل شده است، فارغ از اینکه دولت توانسته در شرایط نفت 30 دلاری کشور را اداره کند یا اینکه اقتصاد راکد که گردشی ندارد، مردمش قدرت خرید ندارند و... طبیعتا اداره هم نیاز ندارد و خود به خود پیش می‌رود! فارغ از اینکه اساسا نفت 147 دلاری که ادعای روحانی در سخنرانی اخیرش بوده  واقعیت دارد یا تنها برای یک روز و آن هم در چند ساعت در 8 سال گذشته رقم خورده است! فارغ از اینکه خسارت مدیریت زنگنه در وزارت نفت، 88 برابر فساد 3 هزار میلیاردی و 25 برابر بدهی زنجانی است که این در نوع خود یک رکورد است؛ می‌خواهیم دنبال پاسخ یک سوال بگردیم: اساسا چه ارتباطی بین نوع نگاه جریان همگرا با غرب با قیمت نفت وجود دارد که تمام دوران‌های روی‌کار آمدن این جریان برابر با کاهش شدید قیمت نفت بوده است!

حسن روحانی دوشنبه‌گذشته با بیان اینکه برخی‌ها نیایند از رکود صحبت کنند، اظهار داشت: «دولت تدبیر و امید کشور را در شرایط نفت 30 دلاری اداره می‌کند نه نفت 147 دلاری، همچنین دولت کشور را در شرایط تحریم اداره می‌کند نه در شرایط عادی».

درباره این گزاره سوال آن است که دولت یازدهم نفت را با چه قیمتی تحویل گرفت؟

این سوال می‌تواند در ادامه به تحلیل و پاسخ سوال اساسی نوشته کمک کند. اگرچه مدعای دولت اداره جامعه با نفت 30 دلاری است اما واقعیت آن است که روحانی دولت را با نفت 106 دلاری تحویل گرفت. با روی‌ کار آمدن دولت یازدهم با ایده «همگرایی با غرب» قیمت نفت نیز روند نزولی پیدا کرد. از یک‌سو دولت تمام داشته‌های خود را در سبد مذاکره با آمریکا گذاشت و از سوی دیگر آمریکا در یک هماهنگی با عربستان‌سعودی پروژه توطئه نفتی را کلید زد، به گونه‌ای که قیمت این کالا از اوایل سال 2014 تاکنون روند نزولی داشته است تا جایی که نرخ آن را از بشکه‌ای 110 دلار به 30 دلار رسانده است.

رجوع به تاریخ نشان می‌دهد روند نزولی قیمت نفت را در دوره‌های دیگری نیز شاهد بوده‌ایم که آن دوران نیز تلاش دولتمردان به همگرایی با آمریکا معطوف بوده است و همین مساله باعث شده قدرت از ایران در بازی سیاست سلب شود. همچنانکه روند سقوط قیمت نفت از سال 92 یعنی بعد از انتخاب حسن روحانی آغاز شد؛ پیش از این نیز در دولت‌های اصلاحات و سازندگی قیمت نفت در بازارهای جهانی به حد بسیار پایین رسیده بود و ایران مجبور بود نفت خود را به ارزان‌ترین قیمت ممکن بفروشد. در زمان خاتمی قیمت نفت ایران به هر بشکه کمتر از 20 دلار و در زمان هاشمی نیز در برهه‌ای از زمان قیمت نفت ایران به زیر 10 دلار رسید.

اگر برای تعیین قیمت نفت چند عامل اصلی را در نظر بگیریم، یکی از مهم‌ترین آنها تصمیم‌های سیاسی و زد و بندهای پشت پرده کشورهای صاحب نفوذ از جمله آمریکا و عربستان در راستای تعیین قیمت نفت است و همواره برخلاف باور ساده‌اندیشانه تفکر سازشگر همگرا با غرب مبنی بر رفع خصومت و طرح دوستی با آمریکا از طریق سیاست خارجی «تنش‌زدایانه»، آمریکا و متحدانش تمام تلاش خود را برای فشار اقتصادی بر ایران از طریق کاهش قیمت نفت و کمرنگ کردن ابزار چانه‌زنی اقتصادی ایران به کار گرفته‌اند یعنی درست همان میزان که مسؤولان ایرانی معتقد به رفع تنش برای آشتی با دشمن بوده‌اند، طرف مقابل از این موقعیت نهایت استفاده را کرده و با کاهش قیمت نفت، بزرگ‌ترین فشار اقتصادی را به اصلی‌ترین منبع درآمد ایران وارد کرده است.

روحانی باید بداند ـ یا شاید هم می‌داند ـ موضع‌گیری‌های قاطعانه او در برابر آمریکا و سیاست‌های شرورانه ‌این رژیم می‌تواند به افزایش قیمت نفت کمک کند و کوتاه آمدن و قرار گرفتن در مسیر غلط تنش‌زدایی، بلای پایین آمدن قیمت نفت تا مرز 30 دلار را هم برای ایران به همراه می‌آورد اما وقتی دولت همه داشته‌های خود را به مذاکره با آمریکا گره زده است طبعا همچنان که روحانی گفت: «نباید فکر کنیم پس از حصول توافق می‌توانیم هر طور که بخواهیم حرف بزنیم و عمل کنیم».

وقتی مقامات رسمی کشور علنا اعلام می‌کنند برای آنها «تنش‌زدایی» موضوعیت دارد، در واقع این پیام به دشمن مخابره می‌شود که دوری از تنش به هر قیمت برای ایران اولویت دارد و این همان ابزاری است که اتفاقا اگر دشمن آن را به کار گیرد و سعی کند با استفاده از هر بهانه‌ای تنش جدیدی علیه ایران ایجاد کند، ایران عقب‌نشینی خواهد کرد، زیرا به دنبال فرار و دوری از هر تنشی به هر قیمت است.

این موضوع مهمی است که یکی از اعضای شورای امنیت ملی نیز مهرماه سال جاری در جمع دانشجویان دانشگاه شریف در اشاره به آن می‌گوید: «تنش‌زدایی یعنی چه؟ اگر ما خودمان بگوییم می‌خواهیم در عرصه سیاست خارجی تنش‌زدایی کنیم، دشمن می‌گوید این حرف یعنی اینکه موضوع تنش برای ایران موضوعیت دارد و همین بهترین اهرم در دست دشمن می‌شود. می‌گوید چون تنش برای ایران مهم است، هر بار که تنش بیشتری بشود پس جمهوری اسلامی هم عقب‌نشینی بیشتری می‌کند!

شاید ظاهر این حرف این باشد که بنده مخالف تنش‌زدایی هستم و بگویند اینها یک مشت آدم بی‌منطق هستند که همه‌اش دنبال جنگ هستند اما کاملا بر عکس است، چون منطق حاکم بر این نگاه موجب تنش‌زایی می‌شود. یعنی اگر شما بخواهید مانع تنش‌زایی شوید، باید شعار تهدیدزدایی بدهید نه تنش‌زدایی. باید بگویید نمی‌گذارم مرا تهدید کنید حالا این چه با تنش باشد و چه با غیر تنش».

دولت روحانی پیش از آنکه مدال افتخار اداره کشور با نفت 30 دلاری را بر سینه بزند باید پاسخگوی آن باشد که چرا نفت 106 دلاری را به نفت 30 دلاری تبدیل کرده و درآمد ملی ایران از این حوزه را تا 4 برابر کاهش داده است! مسیر نشان می‌دهد رابطه مستقیمی بین روی کار آمدن تفکر همگرا با آمریکا و کاهش قیمت نفت وجود دارد که ضررش را مردم می‌بینند که سفره‌شان کوچک و کوچک‌تر می‌شود و سودش را آمریکا می‌برد و این جریان تنها به تلاشگرانی برای اهداف آمریکا تبدیل می‌شوند.

رئیس سابق اداره بررسی‌های بازار نفت وزارت چند روز پیش گفته بود نفت بالای 110 دلار مدیون اورانیوم 20 درصدی ایران بود و با خروج مواد از ایران و اکسید شدن مابقی و توافق ژنو، سقوط آزاد نفت آغاز شد.

امیرعلی جهاندار

http://vatanemrooz.ir/newspaper/page/1797/1/151983/0


3 -

صادرات نفت ایران به بالاترین رقم ۹ ماه اخیر می‌رسد

در حالی که خریداران نفت ایران خود را برای لغو قریب الوقوع تحریم های ایران در طی چند روز آینده آماده می کنند، صادرات نفت ایران در ماه ژانویه در مسیر ثبت بالاترین رقم خود در ۹ ماه گذشته قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، در حالی که خریداران نفت ایران خود را برای لغو قریب الوقوع تحریم های ایران در طی چند روز آینده آماده می کنند، صادرات نفت ایران در ماه ژانویه در مسیر ثبت بالاترین رقم خود در 9 ماه گذشته قرار گرفته است. یک منبع صنعتی آگاه از برنامه بارگیری تانکرهای نفتی ایران گفت، ایران در مسیر صادرات روزانه 1.10 میلیون بشکه نفت خام به استثنای میعانات قرار دارد. آمارهای مقدماتی صادرات نفت ایران که 21 درصد بالاتر از آمارهای ماه دسامبر است، احتمالا نگرانی ها از مازاد عرضه در بازار نفت را افزایش خواهد داد. انتظار می رود بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز جمعه تبعیت ایران از مفاد برجام را تایید کنند. ایران هسته حساس راکتور اراک را خارج کرده و بازرسان آژانس روز پنجشنبه برای راستی آزمایی این اقدام کلیدی از اراک بازدید کردند. تایید این اقدام راه را برای آزاد سازی میلیاردها دلار از دارایی های ایران و پایان یافتن تحریم صادرات ایران هموار خواهد کرد. تهران قصد دارد پس از لغو تحریم ها، بازار هند و بازار شرکای قدیمی اش در اروپا را با ارسال صدها هزار بشکه نفت خام هدف قرار دهد. ایران بارها گفته که به محض لغو تحریم ها روزانه 500 هزار بشکه به صادرات نفت خود خواهد افزود. در حالی که بازار منتظر ورود مجدد نفت ایران است، قیمت جهانی نفت روز جمعه کاهش یافت و به اندکی بالاتر از 30 دلار رسید.

موسسه فیلیپ فیچرز روز جمعه در یادداشتی نوشت: «با قیمت 30دلاری نفت، سوددهی فروش نفت آنقدر پایین است که آنها را چندان خوشحال نمی کند.» به گفته این منبع آگاه، ایران قصد دارد روزانه  495 هزار بشکه نفت به مقصد چین بارگیری کند. این بیشترین حجم نفت بارگیری شده از ماه اوت است. این منبع گفت، ایران قصد دارد در ماه جاری روزانه 168 هزار بشکه نفت به پالایشگاه های هندی بفروشد که پایین تر از حدود 203 هزار بشکه ماه دسامبر است. انتظار می رود میزان فروش نفت به ژاپن در ماه ژانویه به 166 هزار بشکه برسد که بیشترین رقم از ماه فوریه تاکنون است. این رقم در ماه دسامبر 132 هزار بشکه بود. صادرات به کره جنوبی نیز بدون تغییر در رقم 161 هزار بشکه در روز باقی خواهد ماند. این منبع آگاه در ادامه گفت، صادرات نفت به تایوان که اولین بار از ماه سپتامبر تاکنون است به 65 هزار بشکه در روز خواهد رسید. ایران همچنین در ماه ژانویه 106 هزار بشکه در روز به ترکیه نفت صادر خواهد کرد که تغییری نسبت به ماه دسامبر ندارد. ایران همچنین در ماه ژانویه روزانه بیش از 60 هزار بشکه نفت تولید خود را در روی دریا ذخیره می کند. این آمارها شامل میعانات نمی شود.

سرویس اقتصادی

http://www.tasnimnews.com/


4 -

سقوط قیمت نفت ایران به زیر ۲۵ دلار

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، دبیرخانه اوپک قیمت سبد نفتی این سازمان در معاملات روز گذشته، پنج شنبه را 25 دلار اعلام کرد. قیمت نفت اوپک در این روز نسبت به روز قبل از آن 69 سنت کاهش داشته است. در روز چهارشنبه قیمت سبد نفتی اوپک 25 دلار و 69 سنت اعلام شده بود. بر این اساس قیمت نفت سنگین ایران که بخش عمده ای از نفت صادراتی کشور را تشکیل می دهد کمتر از 25 دلار شده است. هر بشکه نفت سنگین ایران به طور معمول 0.5 تا یک دلار کمتر از قیمت سبد نفتی اوپک معامله می شود. تحقیقات موسسات بین المللی نشان میدهد هزینه تولید هر بشکه نفت در ایران 12.6 دلار است. سبد نفتی اوپک متوسط قیمت نفت 13 عضو این سازمان را دربرمی گیرد که عبارتند از ایران، اندونزی، عربستان، قطر، امارات، کویت، الجزایر، ونزوئلا،‌ لیبی،‌آنگولا،‌ اکوادور، نیجریه و عراق.

http://www.snn.ir/detail/news/478892/230


پی نوشت :

1 - این مطلب صرفا به جهت ثبت در آرشیو ارسال شده است.

2 - http://khosre.blog.ir/1394/10/23/f51

نظرات  (۱)

۲۶ دی ۹۴ ، ۱۳:۳۸ حسن قاسمی
مطلب خوبی رو منتشر کردید، استفاده همزمان از چند منبع یک پست گذاشتید کار خوب و مفیدیه ... موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">