... خُسر ...

کیبورد فرسایی های آبجی خانوم

... خُسر ...

کیبورد فرسایی های آبجی خانوم

... خُسر ...

پرسیدم کجا بودی؟
گفت رفته بودم پیش حاج آقا
من گمان کردم کسی از آقایان را دیده و مشغول بازی و صحبت شده
پرسیدم خب حاج آقا چی می‌گفت؟
گفت: «من دیدم حاج آقا یک کلاهی روی سرش دارد، به او گفتم این کلاه را مادرت برایت درست کرده؟ او هم گفت: بله، گفتم کلاهت را می‌دهی به من؟ گفت: این مال خودم است، لازمش دارم. برای تو یکی دیگر میخرم. من هم گفتم پس اگر میخواهی برای من بخری، صورتی اش را بخر...»
آنجا به این حرف‌های نهال خندیدم
وقتی برگشتیم خانه دوستانم تماس گرفتند و گفتند عکس های نهال در اینترنت منتشر شده که دارد با مقام معظم رهبری صحبت می‌کند و ایشان هم می‌خندند.
آنجا تازه فهمیدم که ماجرای کلاه صورتی جزئیات گفتگوی نهال با ایشان است.
عکس آقا را به نهال نشان دادم و گفتم از این حاج آقا کلاه صورتی خواستی؟ که تایید کرد و دوباره همان ماجرا را برایم تعریف کرد.

*

"اگر مجنون ...
... دل شوریده ای داشت

دل لیلی ...
... از او شوریده تـر بـــی"

تصویر: l1l.ir/751
متن: l1l.ir/7d7

آخرین نظرات
  • ۱۵ آبان ۰۰، ۱۳:۱۵ - دچارِ فیش‌نگار
    :)
  • ۱۵ آبان ۰۰، ۰۹:۲۵ - وخدایی که دراین نزدیکیست ..!
    عجب
پیوندهای روزانه

ماه رمضان بی ربنای شجریان !

چهارشنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۲۸ ب.ظ

" به طرف میگن تو که روزه نمیگیری ، چه کار به پخش شدن یا نشدن ربنای شجریان داری؟ میگه روزه که نمی گیرم، اگه دغدغه ربنای شجریان دم افطار رو هم نداشته باشم که دیگه پاک کافرم! "

این طنز تلخ اولین واکنش به بحث های هفته گذشته پیرامون اصرار بر پخش صوت ربنای جناب شجریان بود. بحث هایی که بعد از انتشار مصاحبه روزنامه ایران و سپس نقد روزنامه کیهان گرم تر هم شد، اما این گرم شدن - و حتی جایی داغ شدن -  موجب نشد تا راضی به نوشتن درباره این موضوع بشوم. تا امروز عصر ...

امروز خواندن مطلب یکی از دوستان بسیار عزیز و با معرفت مجازی باعث شد تا به نوشتن این چند خط فکر کنم.

به این فکر کنم که بر عکس طنز تلخ فوق ، تمام آنها که دغدغه ربنای شجریان را دارند بی نماز و روزه نیستند، خیلی هاشان اتفاقا تا به حال روزه قضا شده نداشته اند.

به این فکر کنم که بر عکس نظر آن دوست مجازی دیگر بحث سر چند عکس و چند انتقاد و حتی ضدیت سیاسی نیست و یا به قول آن سایت معلوم الحال ، سر یک جنجال انتقام گیرانه به خاطر موفقیت های آفتاب تابان برجام.

بحث خیلی جدی تر از این صحبت هاست. لااقل برای من اینطورست. دوست عزیز مجازی ام امروز حقیقتا بسیار با معرفت این نکته را بیان کرد که " آدم یا معتقد است یا معتقد نیست" . اصل کلام همین است.

من به عنوان یک مسلمان نمی توانم دلم را راضی به این امر نمایم که بعد از ساعت ها روزه داری ، گوش به صدای کسی بسپارم که در برابر دوربین دشمنان اسلام نشسته ست و در توضیح دشمنی اسلام با هنر گفته ست : "این ها هرگز با هنر کنار نمی آیند، هرگز و هرگز. همچنان که در طول 1400 سال با هنر ما کنار نیامدند. باز هم نخواهند آمد".

حال این فرد هر چقدر هم که میخواهد این روزها برای مظلوم نمایی از حرام نبودن موسیقی در اسلام سخنرانی کند، برای من به عنوان یک مسلمان معتقد به اسلام فاقد ارزش و اعتبار است.


اصل نوشت :

گفت چه کار به قاری داری ؟ ببین چه می خواند !

گفتم حکایت مولا و کمیل و قاری قرآن را نشنیدی؟

گفت چطور؟

گفتم مولا در دل شب همراه کمیل از مسجد کوفه خارج شد. از کنار خانه ای می گذشتند که صوت زیبای تلاوت قرآن مردی بر دل کمیل نشست. مرد آیه " أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّیْلِ ساجِداً وَ قائِماً یَحْذَرُ الْآخِرَهَ وَ یَرْجُوا رَحْمَهَ رَبِّهِ...  (آیا آن کس که شب و روز به کفر و عصیان مشغول است بهتر است) یا آن کس که ساعات شب را به طاعت خدا به سجود و قیام پردازد و از عذاب آخرت ترسان و به رحمت الهی امیدوار است؟...(آیه 9 سوره زمر)" را قرائت می کرد. امام که از دل کمیل آگاه شده بودند فرمودند:"ای کمیل، نغمه و نوای مناجات این مرد، تو را فریب ندهد، چه او از دوزخیان است". کمیل از این مکاشفه و کلام مولا متعجب شد. زمانی گذشت . چون قائله خوارج پیش آمد و امام برای حفظ جان مسلمین با این جماعت وارد جنگ گشت. پس از پایان جنگ امام به جنازه ای اشاره کرد و خطاب به کمیل که در کنار حضرت بود فرمود :"أمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّیْلِ". اشاره به اینکه یادت هست شبی که با من بودی و صاحبخانه این آیه را می‌خواند؟ این همان شخص است که  تو را مجذوب خود ساخته بود.

نظرات  (۱۱)

۱۹ خرداد ۹۵ ، ۲۳:۳۴ برمودای خیال
یا حیدر کرار ...
چی بگم واللا....

من کلا چی بگم واللا هستم در مورد پست های شما :دی
پاسخ:
من کلا به چی بگم والا های شما هم ارادت دارم الانور بانو :)
در مورد اصل نوشت. پاسخ شما هیچ ارتباطی به سوال نداشت. اتفاقا در تایید نظر سوال کننده بود "ای کمیل، نغمه و نوای مناجات این مرد، تو را فریب ندهد، چه او از دوزخیان است". امام نمی فرمایند سخن یا نوای این فرد ناپسند است. کما اینکه از خود مولاست  "انظر الی ما قال و لاتنظر الی من قال"
پاسخ:
ممنونم که نظرتون رو فرمودید
۲۰ خرداد ۹۵ ، ۰۰:۴۲ مــاهان (ف.چ)
اتفاقا یکی از توییت‌هام بود که فقط یه جایی مثل اینجا ربنای یه نفر دغدغه ماه رمضون یه ملت میشه. اتفاقا به نظر من کااااملا سیاسیه.
پاسخ:
دلم میخواد فقط از تاریخ بنویسم ...
از کجا میدونی مسلمون نیست؟ و با چه اطمینانی؟ 
فقط چون مخالف حکومته؟ چون هنرشو نفروخت!! 

اینکه کی لیاقت داره و یا کی مقرب تره و یا کی اصلا مقرب و در زمره ی اقربا نیست!! چیزیه که هیچ بنی بشر روی زمینی نمی تونه با اطمینان بگه کی هست و کی نیست و تشخیصش بده!! 
مسلمون واقعی بودن یکی از ارکانش دوستدار حکومت بودن نیست!! چیزی که رسانه ها همیشه و همیشه به عنوان یک اصل بیانش می کنن: حکومت دوست نیستی پس مرتد و کافری!! [ تقریبا منطق مضحکیه ] 

ببخشید که لحنم تند بود ولی قصدم بی احترامی نبود! چون این واقعا نظرم بود!
پاسخ:
ممنونم توکا جان که نظرت رو گفتی
ولی چیزی که من از نظرت برداشت کردم این بود که اصلا متن رو نخوندی. چون فکر می کنم اگر میخوندی حداقل این بخش رو میدیدی: " بحث سر چند عکس و چند انتقاد و حتی ضدیت سیاسی نیست" و یا حتی نقل قولی که از خود ایشون در مورد اسلام آوردم رو میخوندی.
چرا خوندم تمام متن رو! 
حرفم اینه که ما حضرت علی نیستیم و هیچ وقت منطقمون تو تشخیص نمی تونه به جایی برسه که میزان بشیم برای وجب کردن عیار مسلمونی یه نفر و تمیز بدیم مسلمون رو از نامسلمون! 
حرف هم فقط راجع به استاد نیست! بلکه شجریان نمونه ی یک در هزاره فقط!! 
و منظور شجریان از اینها توی گفته اش هم کاملا واضحه که اسلام نیست!! 

به هر حال بحث ندارم! هر کس عقیده ای داره  با یکسری دلایل و مستندات از منظر خودش! 
ولی روند به ستوه درآورنده ای شده که یه هنرمند نه فقط شجریان بلکه خیلیها همیشه باید با هزار و یک آیه هزاران بار قسم مسلمونی بخورن  در برابر... اوممم بیخیال کلا!! ما که دعوا نداریم :دی منم اگه مشکلی دارم با عده ای ولی ما دوست بمونیم:) بیخیال اینکه هرکدوم چه عقیده ای داریم! 
:)
پاسخ:
من خوشحال میشم از بیان نظرات
فقط یک سوال برام پیش اومد اونجا که نوشتی "منظور شجریان از اینها توی گفته اش هم کاملا واضحه که اسلام نیست"
میشه بپرسم به نظرت اون 1400 سال به چی برمیگرده؟

با شما که دعوا نداریم :) ولی با جناب شجریان چرا. بدجور دعوا داریم سر توهین به دین خدا
در جواب دوستانی که میگن؛ گوش کن چی میگه ... دوستان، آقای شجریان در ربنای خودش، چیز خاصی نمیگه، یعنی محتوای و اصل کلامش برای همه ما موجوده و ایشون فقط داره می خونه ... پس بیخودی این بحث رو به روایاتی همچون "انظر الی ما قال و لاتنظر الی من قال" ربط ندید ... بگذریم از این مطلب که بعضی صداها برای برخی از افراد در حکم ترانه می مونه، فقط با این تفاوت که محتواش ظاهر مذهبی داره ...
پاسخ:
واقعا مونده بودم چطور یک توضیح ساده از عدم تطابق این حدیث با موضوع بگم
ممنون که خیلی صریح و شفاف گفتید
عالی عالی عالی
۲۱ خرداد ۹۵ ، ۱۷:۳۲ سعادت سلیمانی
از فتنه های آخرالزمان به الله پناه ببریم!

واقعا به کجا رسیده جامعه متمدن ایرانی که هر روز به یک بهانه ای بازیچه دست یهود میشه!
این شبکه های ماهواره ای این خارج رفتن اومدن ها این تبلیغات و پول هایی که داره خرج میشه یه دو دوتا چهار تا هست اصلا نیازس نیست آدم بینش سیاسی خاصی داشته باشه تا بفهمه حق با کیه و دوست و دشمن رو از هم تشخیص بده
پاسخ:
چه کنیم با چشم های بازی که نمی بینند و گوش هایی که نمی شنوند ...
شجریان برای من از دوران کودکیم ارزشمند بود..نه تنها شجریان بلکه خیلی از هنرمندان موسیقی سنتی...
البته معتقدم هنرمند نباید قاطی سیاست بشه چون بقول معروف سیاست پدر و مادر نداره ولی خب شجریان خواسته یا ناخواسته خودش رو درگیر سیاست کرد..
بهرحال من ایشون رو نه تایید میکنم و نه تکذیب.. او هم یه ادمه مثل همه ی ادم ها و میتونه جهت گیری های مذهبی و سیاسی خودش رو داشته باشه و قرار نیست اعتقاداتش کاملا درست یا کاملا غلط باشه..

چیزی که بمن و سایر افراد مربوطه زندگی هنری ایشون هستش. اصلا قبول ندارم چون یه جایی علیه حکومت و به گفته ی حکومت علیه اسلام حرف زده پس نباید به صداش گوش کرد. به فرض شجریان بدترین ادم روی زمین ، کافر ؛ تا زمانی که در خواندنش توهین و کفر نیست هیچ دلیلی وجود نداره که بخواد صدای ایشون مشکل داشته باشه..

بازم میگم من بعنوان کسی که سالها با صدای شجریان زندگی کردم هیچ کاری ندارم اون ادم از نظر اعتقادی و سیاسی چجوریه چون اولا من خدا نیستم که بخوام میزان مسلمان بودن ادم ها رو بسنجم بعدشم شجریان برای من یه هنرمند قابل هستش و نه یه الگوی زندگی..من اعتقادات و خط مشی خودم رو دارم و قرار نیست تفکرات شجریان یا هرکس دیگه ای در زندگی و دنیا و اخرتم تاثیر خاصی داشته باشه..پس وقتی با صدای شجریان و امثال او بهترین اشعار سعدی و حافظ رو میشنوم و بهترین نوع موسیقی که برگرفته از عرفان هستش با بهترین سازها نواخته میشه اصلا برای من قابل درک نیست که یه عده بخوان صدایی رو محروم کنن...
حتی همین هایده که انقدر راجع بهش بد کفته میشه دعای جوشن کبیری رو خونده که هربار گوش میدم از ته دل اشک میریزم..

اگر من به شریعتمداری ایرادی میگیرم به دلیل قضاوت های بسیار غیر منصفانه اش هستش.. شاید ایشون توی زندگی شخصی و اعتقادیش خیلی هم خوب باشه ولی در زندگی سیاسی ایشون به عنوان روزنامه نگار گاها چیزهایی دیده میشه که سیخی هست به همه جای ادم..
شاید یکی مثل گوگوش نزد خدا جایگاه خاصی داشته باشه که منِ سروروان ندارم.. اولا ما از دل ادما خبر نداریم ، دوما به من هیچ ربطی نداره اونها توی زندگی شخصی شون چیکار میکنن.. پس اصلا درست نیست بخوام هرچیزی رو به هرکسی نسبت بدم صرفا چون اون ادم نظام رو قبول نداره..

+ولی خب هرکسی اعتقادات خودش رو داره..باید به فردیت ادم ها احترام بذاریم..مثلا من شجریان رو دوست دارم و تو دوست نداری..و ما میتونیم خیلی مسالمت امیز با این موضوعات برخورد کنیم :))
پاسخ:
ممنونم که نظرت رو گفتی
فقط اول برام جالب بود که میشه از شریعتمداری بابت قضاوت های به قول خودت غیر منصفانه ایراد گرفت اما از شجریان نه.
دوم اینکه در مورد دعای جوشن کبیر عرض کنم خدمتتون یکی رفته بود خدمت یکی از ائمه گفته بود من دزدی میکنم بعد ی بخشیم میدم به فقرا و چون خدا گفته هر کار خیری بکنید ده برابر پاداش میدم پس من بابت دزدی یکی عذاب میشم و نه تا سود میکنم. حضرت بهش گفت اون وقتی بود که از مال حلال میدادی نه از مال حرام دزدی. الانه نه تنها سود نکردی بلکه ده برابر هم ضرر کرد. حالا حکایت همین خواننده هست و حس معنوی جوشن کبیرش.
و سوم اینکه نتیجه میگیریم "آدم یا معتقد است یا معتقد نیست" صرفا حرفی بوده در راستای چزوندن اون طرف و الا آخرش نوبت به خود که برسه پای اعتقاد وسط نیست بلکه دل بخواه هست.

+به نکته خوبی اشاره کردی. با همین استنباط و استدلال آیا شجریان به اعتقادات من احترام گذاشته که من بهش احترام بذارم؟! (هر چند که احترام گذاشتم)
بله آدم یا معتقد هست و یا معتقد نیست..
و من هیچ اعتقادی ندارم که موسیقی حرام هستش و به طبع این اعتقادم نه مشکل دار بودن صدای زن رو قبول دارم و نه با اعتقادات شجریان و بقیه ی هنرمندان کاری دارم..

مشکل جامعه ی ما شخص شجریان نیست..مشکل هرگونه هنره. با خواننده (در هر سبکی) مشکل دارن با بازیگر مشکل دارن با شاعر مشکل دارن.البته بجز یه عده که مقربین درگاه هستن..
پاسخ:
مشکل جامعه مسلمانان تثلیثی هستند ، مومنان به اومانیسم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">