... خُسر ...

کیبورد فرسایی های آبجی خانوم

... خُسر ...

کیبورد فرسایی های آبجی خانوم

... خُسر ...

پرسیدم کجا بودی؟
گفت رفته بودم پیش حاج آقا
من گمان کردم کسی از آقایان را دیده و مشغول بازی و صحبت شده
پرسیدم خب حاج آقا چی می‌گفت؟
گفت: «من دیدم حاج آقا یک کلاهی روی سرش دارد، به او گفتم این کلاه را مادرت برایت درست کرده؟ او هم گفت: بله، گفتم کلاهت را می‌دهی به من؟ گفت: این مال خودم است، لازمش دارم. برای تو یکی دیگر میخرم. من هم گفتم پس اگر میخواهی برای من بخری، صورتی اش را بخر...»
آنجا به این حرف‌های نهال خندیدم
وقتی برگشتیم خانه دوستانم تماس گرفتند و گفتند عکس های نهال در اینترنت منتشر شده که دارد با مقام معظم رهبری صحبت می‌کند و ایشان هم می‌خندند.
آنجا تازه فهمیدم که ماجرای کلاه صورتی جزئیات گفتگوی نهال با ایشان است.
عکس آقا را به نهال نشان دادم و گفتم از این حاج آقا کلاه صورتی خواستی؟ که تایید کرد و دوباره همان ماجرا را برایم تعریف کرد.

*

"اگر مجنون ...
... دل شوریده ای داشت

دل لیلی ...
... از او شوریده تـر بـــی"

تصویر: l1l.ir/751
متن: l1l.ir/7d7

آخرین نظرات
  • ۱۵ آبان ۰۰، ۱۳:۱۵ - دچارِ فیش‌نگار
    :)
  • ۱۵ آبان ۰۰، ۰۹:۲۵ - وخدایی که دراین نزدیکیست ..!
    عجب
پیوندهای روزانه

بنیان گذار گمنام

پنجشنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۵، ۰۱:۳۰ ب.ظ

اگر بنیان جامعه شناسی مدرن را دو نفر نهاده باشند، در ایران تنها یکی از این دو تن را می شناسند، ماکس وبر ، اما کسی حتی نامی از دوست، همکار و هم بحث او ، ورنر سومبارت نشنیده است ...

سومبارت و وبر تحقیقات و مطالعات خود را با هم شروع کردند، با هم و در کنار هم می نوشتند و مطالعه می کردند و نشریه "آرشیو" را منتشر می کردند، نشریه ای که در عرصه تفکر سیاسی اقتصادی آلمان تاثیر بزرگی داشت. معمولا هر کدام از این دو، اولین کسی بود که آخرین کارهای آن دیگری را می دید. این دوستی ، همکاری و هم فکری تا وقتی ادامه یافت که این دو به دلایل اجتماعی تکوین سرمایه داری مدرن علاقه مند شدند. وبر می اندیشید که حضور پیوریتن ها در عرصه بسیار موثر بوده است. در نگاه او، اخلاق پیوریتن ها پیوند عمیقی با روح سرمایه داری مدرن دارد. وبر در سال های 1904 و 1905 کتاب " اخلاق پروتستانی و روح سرمایه داری" را در توضیح نظریه خودش نوشت، اما سومبارت معتقد بود این نقش را یهودیان بیش از پیوریتن ها به عهده داشته اند. کتاب حاضر پاسخ سومبارت به وبر بود و شرح نظریه او در این باره.

در نظر سومبارت، حضور یهودیان یکی از عوامل تکوین سرمایه داری جدید است. از نگاه سومبارت کشف قاره آمریکا و معادن نقره در آن ، حضور اقوام و ملل اروپایی در قاره نو، اختراعات ، عرصه نوین کشاورزی (ابر مزرعه ها) و چیزهایی مانند این ها نیز در تکوین سرمایه داری نوین سهم بزرگی داشته اند و در نبود هر یک از این عوامل، سرمایه داری در شکل فعلیش پدید نمی آمد.

صحبت از یهودیان گاه بسیار سهل و در عین حال ممتنع است. اگر کسی درباره اقلیت های قومی یا مذهبی دیگر چیزی بنویسد، اتفاق عجیبی نمی افتد اما یهودیت اقلیتی حساس و حساسیت یرانگیز است. وقتی وبر از پیوریتن ها صحبت می کند کسی حساس نمی شود ولی سومبارت پا به عرصه ای دیگر گذاشت و همین باعث شد که بارها اتفاق هایی برای او و کتابش بیفتد که انتظارشان را نداشت.

کتاب که منتشر شد، گروهی  از یهودیان برآشفتند که این کتابی ضد یهودی است، و یهود ستیزها نیز بیشتر آشفته شدند که این کتاب با ملایمت از یهودیان حرف می زند و آن ها را به قدر کافی رسوا نمی کند. ظاهرا محور فکر هر دو گروه یهودستیزی بود نه کتاب سومبارت ، اما در نهایت آنچه طرفین خود را با سوزاندنش تسلی می دادند کتاب سومبارت بود ...

پی نوشت:

فکر می کنم این اولین کتابی باشد که در انتخاب بخشی از کتاب برای انتشار عاجز ماندم و به سراغ مقدمه ناشر رفتم. در یک کلام این کتاب ارزش خواندن را دارد، خلاصه ای از تاریخ و جامعه شناسی و اقتصاد.

به نظرم با گذشت 105 سال از نگارش کتاب و مشاهده گذر تاریخ ، حالا بهتر می شود قضاوت کرد ...

نظرات  (۲)

به نظرم بعید نیست در شکل گیری همون پیوریتن ها هم یهود دست داشته باشه...
همین قدر می دونم که تا به حال هر کتاب ادبی ای مربوط به اون دوران و قبل اون رو دیدم کمابیش اشاره ای به فسادهای مالی یهودیت و سرمایه داری و رباخواری شون شده بود..

متشکر بابت معرفی
۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۵:۲۴ مــاهان (ف.چ)
چقدررررر خوووووب
من اصلا این آدمو نمیشناختم!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">